The study presented here first analyzes the reasons why it is important to teach children with Down syndrome to write manually. The learning of handwriting has a positive impact on the processes of cognitive development and favors the competent use of the hand, which is why it is important to promote this learning for children with Down syndrome, also in view of a future planning, which looks to their adulthood. The problem is that due to the deficits that characterize this syndrome, in particular the motor impediment and the difficulties of integration and motor coordination, learning to write manually for these children can be difficult. If these difficulties are to be overcome, it is necessary to intervene early and resort to special teaching strategies, in the absence of which the choice of parents and teachers is often to adopt compensatory and / or dispensative solutions, such as the use of keyboards. or other technological tools. The results of a research that consisted in the administration of the DDE-2 test (Battery for the Evaluation of Dyslexia and Evolutionary Dysorthography) on a sample of 26 adolescents and young people with Down Syndrome, who during the period of the school of children were able to benefit from the special didactic interventions described here. The aim of the research was to verify the level of competence in handwriting achieved and / or preserved over time by the subjects belonging to the selected sample. The data collected show that people with Down Syndrome who have received educational support aimed at promoting the learning of handwriting since kindergarten, not only have learned to write legibly and correctly, but retain this competence in the time, even beyond the period of school attendance.

Lo studio qui presentato analizza innanzitutto le ragioni per cui è importante insegnare a scrivere manualmente ai bambini con sindrome di Down. L’apprendimento della scrittura manuale ha un impatto positivo sui processi dello sviluppo cognitivo e favorisce l’utilizzo competente della mano, motivo per cui è importante promuovere tale apprendimento per i bambini con sindrome di Down, anche in vista di una progettualità futura, che guardi alla loro adultità. Il problema è che a causa dei deficit che caratterizzano questa sindrome, in particolare l’impaccio motorio e le difficoltà di integrazione e coordinazione motoria, imparare a scrivere manualmente per questi bambini può risultare arduo. Se si vogliono superare tali difficoltà è necessario intervenire precocemente e fare ricorso a strategie di didattica speciale, in assenza delle quali la scelta dei genitori e degli insegnanti è spesso quella di adottare soluzioni di tipo compensativo e/o dispensativo, come l’utilizzo di tastiere o altri strumenti tecnologici. Si riportano gli esiti di una ricerca che è consistita nella somministrazione del test DDE-2 (Batteria per la Valutazione della Dislessia e della Disortografia Evolutiva) su un campione di 26 adolescenti e giovani con Sindrome di Down, che durante il periodo della scuola dell’infanzia hanno potuto fruire degli interventi di didattica speciale qui descritti. Scopo della ricerca è stato quello di verificare il livello di competenza nella scrittura manuale raggiunto e/o conservato nel tempo da parte dei soggetti appartenenti al campione selezionato. I dati raccolti evidenziano che le persone con Sindrome di Down che hanno ricevuto un supporto educativo mirato a promuovere l’apprendimento della scrittura manuale fin dalla scuola dell’infanzia, non solo hanno imparato a scrivere in modo leggibile e corretto, ma conservano tale competenza nel tempo, anche oltre il periodo della frequenza scolastica.

Perché e come insegnare la scrittura manuale ai bambini con Sindrome di Down. Indicazioni metodologiche e esiti di una ricerca longitudinale.

A. Lascioli
2019-01-01

Abstract

The study presented here first analyzes the reasons why it is important to teach children with Down syndrome to write manually. The learning of handwriting has a positive impact on the processes of cognitive development and favors the competent use of the hand, which is why it is important to promote this learning for children with Down syndrome, also in view of a future planning, which looks to their adulthood. The problem is that due to the deficits that characterize this syndrome, in particular the motor impediment and the difficulties of integration and motor coordination, learning to write manually for these children can be difficult. If these difficulties are to be overcome, it is necessary to intervene early and resort to special teaching strategies, in the absence of which the choice of parents and teachers is often to adopt compensatory and / or dispensative solutions, such as the use of keyboards. or other technological tools. The results of a research that consisted in the administration of the DDE-2 test (Battery for the Evaluation of Dyslexia and Evolutionary Dysorthography) on a sample of 26 adolescents and young people with Down Syndrome, who during the period of the school of children were able to benefit from the special didactic interventions described here. The aim of the research was to verify the level of competence in handwriting achieved and / or preserved over time by the subjects belonging to the selected sample. The data collected show that people with Down Syndrome who have received educational support aimed at promoting the learning of handwriting since kindergarten, not only have learned to write legibly and correctly, but retain this competence in the time, even beyond the period of school attendance.
2019
Down syndrome, writing education, special education, handwriting.
Sindrome di Down, didattica della scrittura, educazione speciale, scrittura manuale
Lo studio qui presentato analizza innanzitutto le ragioni per cui è importante insegnare a scrivere manualmente ai bambini con sindrome di Down. L’apprendimento della scrittura manuale ha un impatto positivo sui processi dello sviluppo cognitivo e favorisce l’utilizzo competente della mano, motivo per cui è importante promuovere tale apprendimento per i bambini con sindrome di Down, anche in vista di una progettualità futura, che guardi alla loro adultità. Il problema è che a causa dei deficit che caratterizzano questa sindrome, in particolare l’impaccio motorio e le difficoltà di integrazione e coordinazione motoria, imparare a scrivere manualmente per questi bambini può risultare arduo. Se si vogliono superare tali difficoltà è necessario intervenire precocemente e fare ricorso a strategie di didattica speciale, in assenza delle quali la scelta dei genitori e degli insegnanti è spesso quella di adottare soluzioni di tipo compensativo e/o dispensativo, come l’utilizzo di tastiere o altri strumenti tecnologici. Si riportano gli esiti di una ricerca che è consistita nella somministrazione del test DDE-2 (Batteria per la Valutazione della Dislessia e della Disortografia Evolutiva) su un campione di 26 adolescenti e giovani con Sindrome di Down, che durante il periodo della scuola dell’infanzia hanno potuto fruire degli interventi di didattica speciale qui descritti. Scopo della ricerca è stato quello di verificare il livello di competenza nella scrittura manuale raggiunto e/o conservato nel tempo da parte dei soggetti appartenenti al campione selezionato. I dati raccolti evidenziano che le persone con Sindrome di Down che hanno ricevuto un supporto educativo mirato a promuovere l’apprendimento della scrittura manuale fin dalla scuola dell’infanzia, non solo hanno imparato a scrivere in modo leggibile e corretto, ma conservano tale competenza nel tempo, anche oltre il periodo della frequenza scolastica.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11562/989853
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