What is an adult? According to Arendt an adult is a person who takes on the job of caring for the world, who takes responsibility, in the sight of younger generations, for what happens, how the world is. With this in mind, we began our exploration of what responsibility means for the youth of today with members of a «younger generation» who are preparing for a career in primary (and nursery) school teaching. We administered 226 questionnaires to students in either the 1st or 5th year of the Primary Teaching degree course at the University of Verona. Almost all of the students on the course are female. On average, they are between 19 and 23 years of age. Using this empirical approach, our study explores the meaning that young people attribute to responsibility, providing insights into how concepts of responsibility and democratic citizenship are formed today in our society. Our results suggest that immediate contexts, especially that of the family, play a prominent role in these processes while the “public” dimension of life that traditionally loomed large in our outlook has in many senses evaporated, leaving younger generations with a new model of responsibility characterised by a closer set of family relationships and new spaces of public and social life.

Cos’è un adulto? Secondo Arendt, un adulto è una persona che si assume il compito di prendersi cura del mondo, che si assume la responsabilità, agli occhi delle giovani generazioni, di ciò che accade, di come è il mondo. In questa prospettiva, abbiamo iniziato la nostra esplorazione riguardo ai significati di responsabilità degli studenti, una «generazione più giovane», che si sta preparando a diventare maestra o maestro nella scuola primaria. Abbiamo somministrato 226 questionari agli studenti del I o V anno del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Verona. Quasi tutti gli studenti del corso sono donne. In media, hanno tra i 19 ei 23 anni. La ricerca empirica utilizzata per esplorare il significato che i giovani attribuiscono alla responsabilità permette di gettare uno sguardo sui processi che portano alla formazione dei concetti di responsabilità e cittadinanza democratica nel nostro contesto. Pone in luce il ruolo svolto dai contesti familiari e prossimali, evidenziando l’evanescenza della dimensione pubblica ‘classica’ nella vita delle nuove generazioni e l’emergere di nuove configurazioni della responsabilità, tra ripiegamento verso una stretta cerchia di relazioni familiari e nuovi spazi della vita sociale e pubblica.

Il senso di responsabilità nelle rappresentazioni e nell’esperienza di giovani aspiranti maestre

A. De Vita
;
P. Dusi
2017-01-01

Abstract

What is an adult? According to Arendt an adult is a person who takes on the job of caring for the world, who takes responsibility, in the sight of younger generations, for what happens, how the world is. With this in mind, we began our exploration of what responsibility means for the youth of today with members of a «younger generation» who are preparing for a career in primary (and nursery) school teaching. We administered 226 questionnaires to students in either the 1st or 5th year of the Primary Teaching degree course at the University of Verona. Almost all of the students on the course are female. On average, they are between 19 and 23 years of age. Using this empirical approach, our study explores the meaning that young people attribute to responsibility, providing insights into how concepts of responsibility and democratic citizenship are formed today in our society. Our results suggest that immediate contexts, especially that of the family, play a prominent role in these processes while the “public” dimension of life that traditionally loomed large in our outlook has in many senses evaporated, leaving younger generations with a new model of responsibility characterised by a closer set of family relationships and new spaces of public and social life.
2017
Responsibility, Young future teachers, To be an adult, Social Connection Model.
Responsabilità, Essere adulti, Giovani futuri maestre, Modello delle connessioni sociali.
Cos’è un adulto? Secondo Arendt, un adulto è una persona che si assume il compito di prendersi cura del mondo, che si assume la responsabilità, agli occhi delle giovani generazioni, di ciò che accade, di come è il mondo. In questa prospettiva, abbiamo iniziato la nostra esplorazione riguardo ai significati di responsabilità degli studenti, una «generazione più giovane», che si sta preparando a diventare maestra o maestro nella scuola primaria. Abbiamo somministrato 226 questionari agli studenti del I o V anno del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Verona. Quasi tutti gli studenti del corso sono donne. In media, hanno tra i 19 ei 23 anni. La ricerca empirica utilizzata per esplorare il significato che i giovani attribuiscono alla responsabilità permette di gettare uno sguardo sui processi che portano alla formazione dei concetti di responsabilità e cittadinanza democratica nel nostro contesto. Pone in luce il ruolo svolto dai contesti familiari e prossimali, evidenziando l’evanescenza della dimensione pubblica ‘classica’ nella vita delle nuove generazioni e l’emergere di nuove configurazioni della responsabilità, tra ripiegamento verso una stretta cerchia di relazioni familiari e nuovi spazi della vita sociale e pubblica.
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