The Author proposes to describe the possible foundations of a Trinitarian theism that may be a philosophically adequate translation of the Johannine declaration: “God is love”, introduced by some contemporary thinkers as a key to resolving some aporias within classic theism. This is done by way of analysis of Trinitarian ontology and relational ontology, for which there is an attempt to provide a shareable phenomenological basis. The paper then goes on to questions of epistemology (hyperphatic theology) linked to the ability of human reason and human language to express the categories introduced in this analysis, categories that are nothing else but a renewed philosophical appreciation of the terminology proper to Trinitarian speculation.

L’autore si propone di descrivere i possibili fondamenti di un teismo trinitario che sia una traduzione filosoficamente adeguata dell’affermazione giovannea “Dio è amore”, introdotta da alcuni pensatori contemporanei come chiave di volta per risolvere alcune aporie interne al teismo classico. Il percorso descritto passa attraverso l’analisi dell’ontologia trinitaria e dell’ontologia relazionale, alle quali si tenta di fornire una base fenomenologica condivisibile. Per poi spostarsi su questioni di epistemologia (teologia iperfatica) legate alla capacità della nostra ragione e del nostro linguaggio di esprimere le categorie introdotte nell’analisi, le quali non sono altro che la rivalutazione filosofica della terminologia propria della speculazione trinitaria.

Fondamenti di un teismo trinitario

MIGLIORINI, DAMIANO
2017-01-01

Abstract

The Author proposes to describe the possible foundations of a Trinitarian theism that may be a philosophically adequate translation of the Johannine declaration: “God is love”, introduced by some contemporary thinkers as a key to resolving some aporias within classic theism. This is done by way of analysis of Trinitarian ontology and relational ontology, for which there is an attempt to provide a shareable phenomenological basis. The paper then goes on to questions of epistemology (hyperphatic theology) linked to the ability of human reason and human language to express the categories introduced in this analysis, categories that are nothing else but a renewed philosophical appreciation of the terminology proper to Trinitarian speculation.
2017
Cacciari
relatio subsistens
non aliud
via eminentiae
coincidentia contradictoriorum
agape
natural theology
trinitarian ontology
Trinity
relational ontology
hyperphatic
religious epistemology
theism
divine attributes
philosophy of religion
philosophical theology
event ontology
trinitarian metaphysics
love
relations
Cusanus
analogy
negative theology
apophatic
ontologia trinitaria
teismo trinitario
metafisica trinitaria
essere
apofatismo
teologia naturale
L’autore si propone di descrivere i possibili fondamenti di un teismo trinitario che sia una traduzione filosoficamente adeguata dell’affermazione giovannea “Dio è amore”, introdotta da alcuni pensatori contemporanei come chiave di volta per risolvere alcune aporie interne al teismo classico. Il percorso descritto passa attraverso l’analisi dell’ontologia trinitaria e dell’ontologia relazionale, alle quali si tenta di fornire una base fenomenologica condivisibile. Per poi spostarsi su questioni di epistemologia (teologia iperfatica) legate alla capacità della nostra ragione e del nostro linguaggio di esprimere le categorie introdotte nell’analisi, le quali non sono altro che la rivalutazione filosofica della terminologia propria della speculazione trinitaria.
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