The procedures of employment of people with intellectual disabilities have been experimented with in Italy for several years since the approval of Act No. 68/1999, which entrusts Social Services with the planning and guidance of people with the above-mentioned disabilities into the world of work. Data analysis, on the results of the latest research on the job placement of people with intellectual disabilities, can offer a starting point for the planning of work orientation programmes for students with intellectual disabilities. Today, the opportunity is provided with alternating school-work training courses for upper secondary school students. The article produces guidance for the identification of the educational aims of a work orientation project conceived for students with intellectual disabilities, along with some suggestions for teaching, which could be particularly useful for Special Education Teachers in upper secondary school.
Da diversi anni, in Italia, si stanno sperimentando modalità di inserimento lavorativo delle persone con disabilità intellettiva, in particolare nell’ambito dell’azione dei Servizi che, come stabilito dalla Legge n. 68/1999, sono incaricati della progettazione e dell’accompagnamento lavorativo degli utenti che manifestano questa disabilità. L’analisi dei dati emersi dalle ricerche sull’inserimento lavorativo delle persone con disabilità intellettiva può offrire importanti spunti per la progettazione di percorsi di orientamento al lavoro rivolti a studenti con disabilità intellettiva. L’occasione è oggi fornita dai percorsi di alternanza scuola-lavoro previsti per gli studenti delle scuole secondarie di secondo grado. L’articolo fornisce indicazioni specifiche per individuare gli obiettivi educativi di un progetto di orientamento al lavoro pensato per studenti con disabilità intellettiva, insieme a spunti per l’azione didattica utili agli insegnanti e, in particolare, ai docenti di sostegno che operano nel triennio delle scuole secondarie di secondo grado.
Orientamento al lavoro e disabilità intellettiva: quali responsabilità educative per la scuola?
LASCIOLI, Angelo
2017-01-01
Abstract
The procedures of employment of people with intellectual disabilities have been experimented with in Italy for several years since the approval of Act No. 68/1999, which entrusts Social Services with the planning and guidance of people with the above-mentioned disabilities into the world of work. Data analysis, on the results of the latest research on the job placement of people with intellectual disabilities, can offer a starting point for the planning of work orientation programmes for students with intellectual disabilities. Today, the opportunity is provided with alternating school-work training courses for upper secondary school students. The article produces guidance for the identification of the educational aims of a work orientation project conceived for students with intellectual disabilities, along with some suggestions for teaching, which could be particularly useful for Special Education Teachers in upper secondary school.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Lascioli_ISS_2-2017.pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso ristretto
Dimensione
103.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
103.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.