Pope Francis is not a pedagogue, and yet, in the encyclical Praised be to You ' he offers many pressing urging of an educational nature, deeply concerned about the irresponsible use of the earth today, the common home of humanity, so much to speak of a real ecological catastrophe. The clear analysis does not yield to a pessimistic reading, but rather is able to capture critical and positive elements, not dwelling on a bitter complaint, but suggesting possible ways of new commitments that the educational challenge presents. The perspective from which it moves is to a new universal solidarity, which springs from the belief that everything in the world is intimately connected, everything is related, all is in interaction, and there is a multiplicity of relationship. This paper seeks to identify some possible lines of educational efforts aimed at making concrete attitudes, from a reading of the encyclical, from the educational point of view. From a vision that embraces the complexity of ecological issues in global perspective, results not only interesting reflections, but also an indication of some possible good practices that Pope Francis proposes to educate children and teenagers.
Papa Francesco non è un pedagogista, eppure, nell'enciclica Laudato si' propone numerose e pressanti sollecitazioni di carattere educativo, profondamente preoccupato per l'uso irresponsabile oggi della terra, casa comune dell'umanità, tanto da parlare di una vera catastrofe ecologica La lucida analisi non cede a una lettura pessimistica, quanto piuttosto è in grado di cogliere elementi critici e positivi, non soffermandosi su un'amara denuncia, ma suggerendo possibili piste di nuovo impegno che la sfida educativa presenta. La prospettiva da cui muove è quella di una nuova solidarietà universale, che scaturisce dalla convinzione che nel mondo tutto è intimamente connesso, tutto è in relazione, tra le cose esistono molteplici relazioni. Il presente contributo intende individuare alcune possibili linee di impegno educativo volte a far assumere comportamenti concreti, partendo da una lettura dell'enciclica, dal punto di vista educativo. Da una visione che abbraccia la complessità della problematica ecologica in prospettiva mondiale, conseguono non solo interessanti riflessioni, ma anche l'indicazione di alcune possibili buone pratiche che il Papa Francesco propone per educare bambini e ragazzi.
Linee educative nella Lettera Enciclica sulla cura della casa comune Laudato si’
DAL TOSO, Paola
2016-01-01
Abstract
Pope Francis is not a pedagogue, and yet, in the encyclical Praised be to You ' he offers many pressing urging of an educational nature, deeply concerned about the irresponsible use of the earth today, the common home of humanity, so much to speak of a real ecological catastrophe. The clear analysis does not yield to a pessimistic reading, but rather is able to capture critical and positive elements, not dwelling on a bitter complaint, but suggesting possible ways of new commitments that the educational challenge presents. The perspective from which it moves is to a new universal solidarity, which springs from the belief that everything in the world is intimately connected, everything is related, all is in interaction, and there is a multiplicity of relationship. This paper seeks to identify some possible lines of educational efforts aimed at making concrete attitudes, from a reading of the encyclical, from the educational point of view. From a vision that embraces the complexity of ecological issues in global perspective, results not only interesting reflections, but also an indication of some possible good practices that Pope Francis proposes to educate children and teenagers.File | Dimensione | Formato | |
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Linee educative in Laudato si' 24228 1 10 20180221 1.pdf
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