The teaching of mathematics is undergoing a process of change at all levels of education. During the eighth and ninth cycles of the TFA program at the University of Verona, some groups of specialized support teachers have explored whether greater practicality and reduced abstraction can be combined with the inclusion of students with special educational needs. The presence of generative AI represents a new frontier: it is possible to generate alternative texts that simplify decoding, replace images with alternative descriptions, and propose new teaching approaches. However, there are limitations that students and teachers are not yet fully aware of, such as digital texts that are sometimes not very accessible and the distortions or “hallucinations” inherent in AI. With the help of some students with special educational needs, who participated in the PCTO program at the TFA, four groups of teachers about low and high school examine characteristics and limitations of AI in an inclusive approach to mathematics, while also considering an evolving Italian and International Law framework.
L’insegnamento della matematica sta vivendo un processo di cambiamento in tutti gli ordini di istruzione. Nel corso dell’ottavo e nono ciclo del TFA presso l’Università di Verona, alcuni gruppi di insegnanti specializzandi sul sostegno si sono chiesti se alle istanze di maggiore praticità e minore astrattezza si possa coniugare l’inclusione degli studenti con bisogni educativi speciali. La presenza dell’IA generativa rappresenta una nuova frontiera: è possibile generare testi alternativi che aiutano a semplificare la decodifica, sostituire le immagini con descrizioni alternative, ipotizzare nuovi approcci didattici. Tuttavia, ci sono limitazioni di cui studenti e insegnanti non sono ancora consapevoli: testi digitali talvolta poco accessibili; distorsioni e “allucinazioni della macchina” insite alla AI. Con l’aiuto di alcuni studenti con bisogni educativi speciali, che hanno svolto il PCTO presso il TFA, quattro classi di insegnanti di scuola secondaria di primo e di secondo grado mostrano caratteristiche e limitazioni dell’IA nell’approccio inclusivo alla matematica, con uno sguardo ad una normativa italiana e internazionale ancora in fase di sviluppo.
Matematica inclusiva con l’Intelligenza Artificiale Generativa: un percorso possibile?
Fabio Corsi
2025-01-01
Abstract
The teaching of mathematics is undergoing a process of change at all levels of education. During the eighth and ninth cycles of the TFA program at the University of Verona, some groups of specialized support teachers have explored whether greater practicality and reduced abstraction can be combined with the inclusion of students with special educational needs. The presence of generative AI represents a new frontier: it is possible to generate alternative texts that simplify decoding, replace images with alternative descriptions, and propose new teaching approaches. However, there are limitations that students and teachers are not yet fully aware of, such as digital texts that are sometimes not very accessible and the distortions or “hallucinations” inherent in AI. With the help of some students with special educational needs, who participated in the PCTO program at the TFA, four groups of teachers about low and high school examine characteristics and limitations of AI in an inclusive approach to mathematics, while also considering an evolving Italian and International Law framework.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Matematica inclusiva con Intelligenza Artificiale Generativa un percorso possibile.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Creative commons
Dimensione
756.65 kB
Formato
Adobe PDF
|
756.65 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.



