This paper focuses on the philosopher Giovanni Giulietti as the author of textbooks on the history of philosophy. We will reflect on the history of philosophy both as a field of research and a school discipline, not only at universities, but also and above all at high schools: what method should a teacher adopt and what features should a textbook possess in order to communicate the passion for radical investigation into reality, without the history of philosophy becoming a bare chronology of thinkers and movements? Giuseppe Zamboni’s gnoseology provides precious suggestions in order to maintain the critico-theoretical concern which should animate the teaching as well as the study of philosophy, and to ensure that learning is not passive studying, but rather an active dialogue with the true voice of philosophers and with reality.
Il contributo si concentra sulla figura del filosofo veronese Giovanni Giulietti in quanto autore di manuali di storia della filosofia. Si rifletterà sulla storia della filosofia come campo di indagine e come disciplina scolastica, non solo universitaria, ma anche e soprattutto degli istituti scolastici di secondo grado. Quale metodo deve adottare un docente (e quindi quali caratteristiche deve avere un manuale) per comunicare la passione per l’indagine radicale sul reale, senza che la storia della filosofia si trasformi in una mera cronologia di pensatori e correnti? Il metodo gnoseologico di Giuseppe Zamboni fornisce preziose indicazioni per non perdere di vista tanto l’esigenza critico-teoretica che deve animare l’insegnamento e lo studio della disciplina, quanto per far sì che l’apprendimento non sia apprendimento passivo, ma attivo dialogo con la vera voce dei filosofi e con il reale.
«Un sentiero gnoseologico». La storia della filosofia di Giovanni Giulietti
Davide Poggi
2024-01-01
Abstract
This paper focuses on the philosopher Giovanni Giulietti as the author of textbooks on the history of philosophy. We will reflect on the history of philosophy both as a field of research and a school discipline, not only at universities, but also and above all at high schools: what method should a teacher adopt and what features should a textbook possess in order to communicate the passion for radical investigation into reality, without the history of philosophy becoming a bare chronology of thinkers and movements? Giuseppe Zamboni’s gnoseology provides precious suggestions in order to maintain the critico-theoretical concern which should animate the teaching as well as the study of philosophy, and to ensure that learning is not passive studying, but rather an active dialogue with the true voice of philosophers and with reality.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2024-420 POGGI-Giulietti estratto semidef.pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: Versione bozza del paper
Tipologia:
Documento in Pre-print
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
902.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
902.49 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.