The subject of bullying has received widespread academic attention, going back to pioneering studies in the 1970s. However, work in this area has tended to take a gender-neutral/male perspective that does not distinguish between male and female bullying. While retaining a dialogue with generalist literature on the subject, this article seeks to highlight the theoretical and political-social relevance of gender-specific and intersectional approaches when exploring the question of bullying between adolescent girls. Based on the study Il bullismo femminile a scuola. Un’indagine intersezionale mixedmethod (Female bullying at school, an intersectional, mixed-method study) – conducted in mediumsized and large cities in northern, central and southern Italy – it proposes a theoretical-analytical framework in which to consider the phenomenon of female bullying in Italian schools.
Il bullismo è un fenomeno largamente indagato a partire dagli studi pionieristici già avviati negli anni Settanta. Tuttavia, queste indagini hanno impiegato una prospettiva neutro-maschile che non distingue tra il bullismo maschile e quello femminile. Il presente articolo, seppur in dialogo con la letteratura generalista sul tema, ambisce a mettere in luce la pertinenza teorica e politico-sociale dell’impiego di prospettive di genere e intersezionali nell’interpretare il bullismo tra ragazze adolescenti. Sulla base della ricerca nazionale Il bullismo femminile a scuola. Un’indagine intersezionale mixed-method, condotta tra città di medie e grandi dimensioni del Nord, del Centro e del Sud Italia, il presente contributo offre un quadro teorico-analitico sulla realtà del bullismo femminile a scuola nel nostro Paese.
Prospettive di genere nella vittimizzazione tra ragazze. La prima ricerca nazionale mixed method sul bullismo femminile in adolescenza
Antonia De Vita
;Giuseppe Burgio
2023-01-01
Abstract
The subject of bullying has received widespread academic attention, going back to pioneering studies in the 1970s. However, work in this area has tended to take a gender-neutral/male perspective that does not distinguish between male and female bullying. While retaining a dialogue with generalist literature on the subject, this article seeks to highlight the theoretical and political-social relevance of gender-specific and intersectional approaches when exploring the question of bullying between adolescent girls. Based on the study Il bullismo femminile a scuola. Un’indagine intersezionale mixedmethod (Female bullying at school, an intersectional, mixed-method study) – conducted in mediumsized and large cities in northern, central and southern Italy – it proposes a theoretical-analytical framework in which to consider the phenomenon of female bullying in Italian schools.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
AdV, Gb_Encyclopaideia_2023.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo di Antonia De Vita e Giuseppe Burgio
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Creative commons
Dimensione
129.49 kB
Formato
Adobe PDF
|
129.49 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.