The paper focuses on the relationship between the individual and society, as well as on the nature of the vinculum between the self (myself) and the others, starting from J. Locke’s thought. If, on the one hand, consciousness seems to have an aspect of inaccessibility, on the other hand, Locke is the spokesperson for a necessary overcoming of the original condition of solipsism, toward a participatory and social dimension of knowledge. In this context, the language as a mean of communication, to which Locke devotes the entire Third Book of the Essay concerning Human Understanding, plays a fundamental role in establishing bonds between individuals and allowing an exit from solipsism. Locke’s theses on language allow to speak of a Lockean ethics of communicative relation, which pays particular attention to otherness, even before the contemporary ethics of communication of both K.-O. Apel and J. Habermas.

L’intervento si concentra sul rapporto tra il singolo e la società, nonché la natura del vinculum tra l’io (il mio io) e gli altri, a partire dal pensiero di J. Locke. Se, da un lato, la coscienza sembra possedere un aspetto di inaccessibilità, dall’altro, Locke si fa portavoce di un necessario superamento della condizione originaria di solipsismo, verso una dimensione partecipativa e comunitaria della conoscenza. In ciò il linguaggio, a cui Locke dedica l’intero libro terzo dell’Essay concerning Human Understanding, svolge un ruolo fondamentale nell’instaurare legami e nel permettere l’uscita dall’individualismo. Le riflessioni lockiane sul linguaggio sono tali per cui si può addirittura parlare di un’etica della comunicazione lockiana, che porta particolare attenzione all’alterità, ancora prima della contemporanea etica della comunicazione di K.-O. Apel e J. Habermas.

«No Man is an Iland, intire of itselfe» (John Donne): John Locke e la lotta contro il solipsismo

Davide Poggi
2023-01-01

Abstract

The paper focuses on the relationship between the individual and society, as well as on the nature of the vinculum between the self (myself) and the others, starting from J. Locke’s thought. If, on the one hand, consciousness seems to have an aspect of inaccessibility, on the other hand, Locke is the spokesperson for a necessary overcoming of the original condition of solipsism, toward a participatory and social dimension of knowledge. In this context, the language as a mean of communication, to which Locke devotes the entire Third Book of the Essay concerning Human Understanding, plays a fundamental role in establishing bonds between individuals and allowing an exit from solipsism. Locke’s theses on language allow to speak of a Lockean ethics of communicative relation, which pays particular attention to otherness, even before the contemporary ethics of communication of both K.-O. Apel and J. Habermas.
2023
Solipsism, Consciousness, Language, Communication, Communicative Ethics
Solipsismo, coscienza, linguaggio, comunicazione, etica comunicativa
L’intervento si concentra sul rapporto tra il singolo e la società, nonché la natura del vinculum tra l’io (il mio io) e gli altri, a partire dal pensiero di J. Locke. Se, da un lato, la coscienza sembra possedere un aspetto di inaccessibilità, dall’altro, Locke si fa portavoce di un necessario superamento della condizione originaria di solipsismo, verso una dimensione partecipativa e comunitaria della conoscenza. In ciò il linguaggio, a cui Locke dedica l’intero libro terzo dell’Essay concerning Human Understanding, svolge un ruolo fondamentale nell’instaurare legami e nel permettere l’uscita dall’individualismo. Le riflessioni lockiane sul linguaggio sono tali per cui si può addirittura parlare di un’etica della comunicazione lockiana, che porta particolare attenzione all’alterità, ancora prima della contemporanea etica della comunicazione di K.-O. Apel e J. Habermas.
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