This contribution intends to present and discuss the work of constructing synthetic indicators for the profiling of the digital competence of teachers. The research work is part of a work process started in 2007 as part of the monitoring activity, which the CREMIT team conducted on behalf of Indire in relation to national teacher training projects. Through a questionnaire (24645 teachers) an attempt was made to systematize teaching practices by framing them in competence profiles. The profiling work was updated in the light of cultural-technological changes and revised in the following years. The resulting questionnaire was administered in the research-intervention SET.UP: Sesto digitale (2017). The questionnaire was addressed to teachers of the first cycle of education of seven comprehensive schools (385 compilations, 60% of the sample).

Il presente contributo intende presentare e discutere il lavoro di costruzione d’indicatori sintetici per la profilazione della competenza digitale dell’insegnante. Il lavoro di ricerca si colloca lungo un iter di lavoro avviato nel 2007 nell’ambito dell’attività di monitoraggio, che l’équipe del CREMIT ha condotto per conto di Indire relativamente ai progetti nazionali di formazione dei docenti. Attraverso un questionario (24645 insegnanti) si operò un tentativo di sistematizzazione delle pratiche didattiche inquadrandole in profili di competenze. Il lavoro di profilazione è stato aggiornato alla luce dei mutamenti culturali-tecnologici e rivisto negli anni successivi. Il questionario che ne è derivato è stato somministrato nella ricerca-intervento SET. UP: Sesto digitale (2017). Il questionario si è rivolto agli insegnanti del primo ciclo di istruzione di sette istituti comprensivi (385 compilazioni, 60% del campione).

La competenza digitale dell’insegnante: pratiche e rappresentazioni in indicatori di profilo

Lo Jacono Sara
2020-01-01

Abstract

This contribution intends to present and discuss the work of constructing synthetic indicators for the profiling of the digital competence of teachers. The research work is part of a work process started in 2007 as part of the monitoring activity, which the CREMIT team conducted on behalf of Indire in relation to national teacher training projects. Through a questionnaire (24645 teachers) an attempt was made to systematize teaching practices by framing them in competence profiles. The profiling work was updated in the light of cultural-technological changes and revised in the following years. The resulting questionnaire was administered in the research-intervention SET.UP: Sesto digitale (2017). The questionnaire was addressed to teachers of the first cycle of education of seven comprehensive schools (385 compilations, 60% of the sample).
2020
digital competences, methodology, technology and school
competenza digitale, metodologia, tecnologie e scuola
Il presente contributo intende presentare e discutere il lavoro di costruzione d’indicatori sintetici per la profilazione della competenza digitale dell’insegnante. Il lavoro di ricerca si colloca lungo un iter di lavoro avviato nel 2007 nell’ambito dell’attività di monitoraggio, che l’équipe del CREMIT ha condotto per conto di Indire relativamente ai progetti nazionali di formazione dei docenti. Attraverso un questionario (24645 insegnanti) si operò un tentativo di sistematizzazione delle pratiche didattiche inquadrandole in profili di competenze. Il lavoro di profilazione è stato aggiornato alla luce dei mutamenti culturali-tecnologici e rivisto negli anni successivi. Il questionario che ne è derivato è stato somministrato nella ricerca-intervento SET. UP: Sesto digitale (2017). Il questionario si è rivolto agli insegnanti del primo ciclo di istruzione di sette istituti comprensivi (385 compilazioni, 60% del campione).
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