COVID-19 added a new dimension to the relationship between school professionals and students’ families: a virtual one. To explore this shift and the associated challenges, we performed a bibliometric analysis of research literature published on the topic to the end of 2021. Our guiding question was: what kind of themes are emerging in literature on the school-family relationship in association with COVID-19? Our search of Scopus, Web of Sciences and ERIC retrieved 286 articles. Using VOSviewer, we conducted a bibliometric analysis based on article keywords to map the field, producing a visual representation of networks of themes. Four clusters emerged: “educational players”, “distance learning”, “partnership” and “social context”. Unsurprisingly, the analysis suggests a shift in the roles of parents and teachers, with the digital sphere becoming central to their relationship. Beyond this, the crisis has cast light on both existing problems and the potential of a partnership based on a genuine sharing of responsibility.
Il rapporto scuola-famiglie, con la pandemia da COVID-19, ha guadagnato una nuova dimensione: quella virtuale. Al fine di esplorare questo cambiamento e le sfide ad esso associate, è stata condotta un’analisi bibliometrica della letteratura pubblicata in merito fino alla fine del 2021. La domanda che ha guidato la ricerca è stata: quali temi vengono toccati dalla letteratura dedicata al rapporto scuolafamiglia al tempo della pandemia da COVID-19? La ricerca è stata condotta su tre database: Scopus, Web of Sciences ed ERIC. Sono stati individuati 286 articoli. Al fine di mappare il campo di ricerca, l’analisi si è servita di VOSviewer; ciò ha permesso di rappresentare anche visualmente le reti tematiche presenti in letteratura. Sono emersi 4 temi: “attori educativi”, “distance learning”, “partnership”, “contesto sociale”. Come prevedibile, l’analisi degli articoli ha rivelato la centralità assunta dalla sfera digitale nel rapporto scuola-famiglie, mentre ha avuto luogo uno spostamento di ruoli tra genitori e docenti. Di là da ciò, la crisi pandemica ha sia evidenziato i problemi già esistenti sia lasciato intravedere le potenzialità di una partnership basata sulla reale condivisione della responsabilità educativa.
Time to rethink the teacher-family alliance? Central issues in the “pandemic” literature on home-school cooperation
PAOLA DUSI;
2022-01-01
Abstract
COVID-19 added a new dimension to the relationship between school professionals and students’ families: a virtual one. To explore this shift and the associated challenges, we performed a bibliometric analysis of research literature published on the topic to the end of 2021. Our guiding question was: what kind of themes are emerging in literature on the school-family relationship in association with COVID-19? Our search of Scopus, Web of Sciences and ERIC retrieved 286 articles. Using VOSviewer, we conducted a bibliometric analysis based on article keywords to map the field, producing a visual representation of networks of themes. Four clusters emerged: “educational players”, “distance learning”, “partnership” and “social context”. Unsurprisingly, the analysis suggests a shift in the roles of parents and teachers, with the digital sphere becoming central to their relationship. Beyond this, the crisis has cast light on both existing problems and the potential of a partnership based on a genuine sharing of responsibility.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2ND : DUSI - ADDI RACCAH VOL 26 (63) 2022pd .pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
1.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.