The biopsychosocial model of the ICF redefines the meaning of disability as an issue that concerns the individual-environment interaction, for which disabilities are no longer conceived as "dis-abilities", that is limitations of personal abilities, but as "functioning problems ”, Which derive from the way in which certain health conditions enter into relation with the life contexts of the person.

Il modello biopsicosociale dell’ICF, ridefinisce il significato di disabilità come questione che riguarda l’interazione individuo-ambiente, per cui le disabilità non vanno più concepite come “dis-abilità”, ossia limitazioni delle abilità personali, ma come “problemi di funzionamento”, che derivano dal modo con cui determinate condizioni di salute entrano in relazione con i contesti di vita della persona.

Inclusione scolastica alunni con disabilità. Il cambio di prospettiva dei nuovi modelli di PEI

Angelo Lascioli
2021-01-01

Abstract

The biopsychosocial model of the ICF redefines the meaning of disability as an issue that concerns the individual-environment interaction, for which disabilities are no longer conceived as "dis-abilities", that is limitations of personal abilities, but as "functioning problems ”, Which derive from the way in which certain health conditions enter into relation with the life contexts of the person.
2021
School inclusion, disability, IEP, biopsychosocial approach
Inclusione scolastica, disabilità, PEI, approccio biopsicosociale
Il modello biopsicosociale dell’ICF, ridefinisce il significato di disabilità come questione che riguarda l’interazione individuo-ambiente, per cui le disabilità non vanno più concepite come “dis-abilità”, ossia limitazioni delle abilità personali, ma come “problemi di funzionamento”, che derivano dal modo con cui determinate condizioni di salute entrano in relazione con i contesti di vita della persona.
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