What is an adult? According to Arendt an adult is a person who assumes the task of caring for the world, who takes responsibility – in the sight of younger generations – for what happens, how the world is. In global societies, where the actions of individual agents reverberate across national boundaries, does the traditional construct of political responsibility still hold water? Given the historicalcultural changes that the concept has undergone, we ask: what notion do our younger generations have of responsibility and how do they put it into practice? Is it important to them? To explore the perspectives of young people, we administered 167 questionnaires to students on the Primary Teaching degree course at the University of Verona. The experiences identified by the students as examples of responsibility relate, primarily, to their daily lives and their immediate context, while the public sphere, in a political sense, is almost entirely absent.
Che cos’è un adulto? Secondo Arendt l’adulto è colui che si prende cura del mondo, che si assume la responsabilità di fronte alle nuove generazioni per quello che accade, per come è il mondo. Nel mondo globalizzato, dove le azioni del singolo individuo producono effetti che travalicano i confini nazionali, il tradizionale costrutto di responsabilità politica ha ancora senso? Avendo presente i cambiamenti subiti dal concetto di responsabilità ci si è chiesti: in che termini le nuove generazioni significano la responsabilità e come l’agiscono? E’ importante per loro? Al fine di indagare il punto di vista dei giovani adulti, sono stati raccolti 167 questionari, somministrati alle/agli studenti del corso di Laurea Magistrale in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Verona. Le esperienze indicate dalle/gli studenti come esempi di assunzione di responsabilità riguardano essenzialmente la loro vita quotidiana e i contesti di prossimità mentre la sfera pubblica, in senso politico, è quasi del tutto assente.
Responsibility, from the «me-first» Culture to Common Life. An Empirical Study With Young, Female Trainee Teachers
paola dusi
;antonietta de vita
2019-01-01
Abstract
What is an adult? According to Arendt an adult is a person who assumes the task of caring for the world, who takes responsibility – in the sight of younger generations – for what happens, how the world is. In global societies, where the actions of individual agents reverberate across national boundaries, does the traditional construct of political responsibility still hold water? Given the historicalcultural changes that the concept has undergone, we ask: what notion do our younger generations have of responsibility and how do they put it into practice? Is it important to them? To explore the perspectives of young people, we administered 167 questionnaires to students on the Primary Teaching degree course at the University of Verona. The experiences identified by the students as examples of responsibility relate, primarily, to their daily lives and their immediate context, while the public sphere, in a political sense, is almost entirely absent.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RESPONSIBILITY ENCYCL DUSI-DE VITA 2019.pdf
non disponibili
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Creative commons
Dimensione
165 kB
Formato
Adobe PDF
|
165 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.