What is an adult? According to Arendt an adult is a person who assumes the task of caring for the world, who takes responsibility – in the sight of younger generations – for what happens, how the world is. In global societies, where the actions of individual agents reverberate across national boundaries, does the traditional construct of political responsibility still hold water? Given the historicalcultural changes that the concept has undergone, we ask: what notion do our younger generations have of responsibility and how do they put it into practice? Is it important to them? To explore the perspectives of young people, we administered 167 questionnaires to students on the Primary Teaching degree course at the University of Verona. The experiences identified by the students as examples of responsibility relate, primarily, to their daily lives and their immediate context, while the public sphere, in a political sense, is almost entirely absent.

Che cos’è un adulto? Secondo Arendt l’adulto è colui che si prende cura del mondo, che si assume la responsabilità di fronte alle nuove generazioni per quello che accade, per come è il mondo. Nel mondo globalizzato, dove le azioni del singolo individuo producono effetti che travalicano i confini nazionali, il tradizionale costrutto di responsabilità politica ha ancora senso? Avendo presente i cambiamenti subiti dal concetto di responsabilità ci si è chiesti: in che termini le nuove generazioni significano la responsabilità e come l’agiscono? E’ importante per loro? Al fine di indagare il punto di vista dei giovani adulti, sono stati raccolti 167 questionari, somministrati alle/agli studenti del corso di Laurea Magistrale in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Verona. Le esperienze indicate dalle/gli studenti come esempi di assunzione di responsabilità riguardano essenzialmente la loro vita quotidiana e i contesti di prossimità mentre la sfera pubblica, in senso politico, è quasi del tutto assente.

Responsibility, from the «me-first» Culture to Common Life. An Empirical Study With Young, Female Trainee Teachers

paola dusi
;
antonietta de vita
2019-01-01

Abstract

What is an adult? According to Arendt an adult is a person who assumes the task of caring for the world, who takes responsibility – in the sight of younger generations – for what happens, how the world is. In global societies, where the actions of individual agents reverberate across national boundaries, does the traditional construct of political responsibility still hold water? Given the historicalcultural changes that the concept has undergone, we ask: what notion do our younger generations have of responsibility and how do they put it into practice? Is it important to them? To explore the perspectives of young people, we administered 167 questionnaires to students on the Primary Teaching degree course at the University of Verona. The experiences identified by the students as examples of responsibility relate, primarily, to their daily lives and their immediate context, while the public sphere, in a political sense, is almost entirely absent.
2019
Responsibility for Education; Responsibility in the Public Sphere; Reconfiguration of Common Space; The Political Void; Shortcomings of the Adult World.
Che cos’è un adulto? Secondo Arendt l’adulto è colui che si prende cura del mondo, che si assume la responsabilità di fronte alle nuove generazioni per quello che accade, per come è il mondo. Nel mondo globalizzato, dove le azioni del singolo individuo producono effetti che travalicano i confini nazionali, il tradizionale costrutto di responsabilità politica ha ancora senso? Avendo presente i cambiamenti subiti dal concetto di responsabilità ci si è chiesti: in che termini le nuove generazioni significano la responsabilità e come l’agiscono? E’ importante per loro? Al fine di indagare il punto di vista dei giovani adulti, sono stati raccolti 167 questionari, somministrati alle/agli studenti del corso di Laurea Magistrale in Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Verona. Le esperienze indicate dalle/gli studenti come esempi di assunzione di responsabilità riguardano essenzialmente la loro vita quotidiana e i contesti di prossimità mentre la sfera pubblica, in senso politico, è quasi del tutto assente.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
RESPONSIBILITY ENCYCL DUSI-DE VITA 2019.pdf

non disponibili

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione dell'editore
Licenza: Creative commons
Dimensione 165 kB
Formato Adobe PDF
165 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11562/1006155
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact