The individualized educational plan (IEP) is the pedagogical device on which the inclusion of pupils with disabilities is based. It must define an educational and didactic path that calls teachers, family and extracurricular actors to co-responsibility. The Legislative Decree 66/2017 on school inclusion offers the opportunity to rethink the IEP in the light of the biopsychosocial paradigm of the International Classification of the Functioning of Disability and Health (ICF). The book offers teachers an updated cultural and methodological perspective, starting from the ICF, as well as tools for programming and evaluating pupils with special educational needs according to the evidence based education approach. Enriched with examples and resources available on the website www.icf-scuola.it, the volume is a valid guide for developing a functioning profile and drawing up the PEI according to the legislative provisions.
Il piano educativo individualizzato (PEI) è il dispositivo pedagogico su cui si fonda l’inclusione degli alunni con disabilità. Esso deve definire un percorso educativo e didattico che chiama a corresponsabilità gli insegnanti, la famiglia e gli attori extrascolastici. Il D.Lgs. 66/2017 sull’inclusione scolastica offre l’occasione per ripensare il PEI alla luce del paradigma biopsicosociale della Classificazione internazionale del funzionamento della disabilità e della salute (ICF). Il libro offre agli insegnanti una prospettiva culturale e metodologica aggiornata, a partire dall’ICF, nonché strumenti per la programmazione e la valutazione degli alunni con bisogni educativi speciali secondo l’approccio della evidence based education. Arricchito da esemplificazioni e risorse disponibili sul sito www.icf-scuola.it, il volume costituisce una valida guida per elaborare un profilo biopsicosociale funzionale alla redazione del PEI secondo le disposizioni legislative.
Il piano educativo individualizzato su base ICF. Strumenti e prospettive per la scuola
Lascioli A.
;Pasqualotto L.
2018-01-01
Abstract
The individualized educational plan (IEP) is the pedagogical device on which the inclusion of pupils with disabilities is based. It must define an educational and didactic path that calls teachers, family and extracurricular actors to co-responsibility. The Legislative Decree 66/2017 on school inclusion offers the opportunity to rethink the IEP in the light of the biopsychosocial paradigm of the International Classification of the Functioning of Disability and Health (ICF). The book offers teachers an updated cultural and methodological perspective, starting from the ICF, as well as tools for programming and evaluating pupils with special educational needs according to the evidence based education approach. Enriched with examples and resources available on the website www.icf-scuola.it, the volume is a valid guide for developing a functioning profile and drawing up the PEI according to the legislative provisions.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Dichiarazione Carocci.pdf
accesso aperto
Descrizione: Dichiarazione della Carocci
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
Dominio pubblico
Dimensione
73.9 kB
Formato
Adobe PDF
|
73.9 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Il piano educativo individualizzato (Lascioli, Pasqualotto).pdf
solo utenti autorizzati
Descrizione: Pdf del libro "Il piano educativo individualizzato su base ICF. Strumenti e prospettive per la scuola"
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso ristretto
Dimensione
1.79 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.79 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.