Scopo della presente ricerca è testare la validità dell’Ipotesi del Mapping Lessicale della Teoria della Processabilità per l’italiano L2 secondo la recente formulazione (Pienemann, Di Biase, Kawaguchi 2005; Bettoni, Di Biase in stampa). In particolare verrà verificata l’implicazionalità dei tre stadi dell’Ipotesi del Mapping Lessicale, focalizzando successivamente l’attenzione sul terzo stadio dello sviluppo sintattico, lo stadio della mappatura non di default (NDF). In questo stadio la ricerca si concentrerà nello studio delle «costruzioni con il si» che richiedono mappature non canoniche. Partendo dalla descrizione dei verbi e delle costruzioni con il si secondo le tre strutture di rappresentazione della frase (struttura argomentale, struttura funzionale e struttura dei costituenti) formulate dalla Grammatica Lessico Funzionale (Bresnan 2001; Dalrymple 2001; Falk 2001), si procederà nella classificazione degli stessi sulla base del tipo di mappature richieste (canoniche vs non canoniche). Lo studio è basato su un corpus learner di italiano L2 di 24 apprendenti adulti con varie L1. Con il presente lavoro si mostrerà come, a causa della diversa natura delle costruzioni con il si, l’acquisizione delle stesse non avvenga in modo uniforme e contemporaneo, ma segua una sequenza di acquisizione determinata da elementi che riguardano la natura degli argomenti del predicato verbale e la loro mappatura sulle funzioni grammaticali e che interessano anche il piano pragmatico di tali costruzioni.
This research paper aims to test the plausibility of the Lexical Mapping Hypothesis of Processability Theory for Italian L2 according to its recent formulation (Pienemann, Di Biase, Kawaguchi 2005; Bettoni, Di Biase in press). In particular, we will test the implicationality of the three stages of the Lexical Mapping Hypothesis, later focusing our attention on the third stage of syntactic development, the stage of non-default mapping (NDF). For this stage, the research will focus on the study of «si-constructions» that require non-canonical mapping. Starting from the description of «si-constructions» according to the three structures of sentence representation (argument structure, functional structure and constituent structure) set out by Lexicon Functional Grammar (Bresnan 2001; Dalrymple 2001; Falk 2001), we will then proceed upon their classification on the basis of the type of mapping required (canonical vs non-canonical). The study is based on a corpus of Italian L2 learners made up of 24 adult learners with various L1s. With this paper we will demonstrate how the acquisition of the «si-constructions» does not happen in a uniform and simultaneous manner, but follows a sequence of acquisition determined by factors that relate to the nature of the topics of the verbal predicate and their mapping onto grammatical functions, and that also affect the pragmatic level of such constructions.
L'Ipotesi del Mapping Lessicale e l'apprendimento dei verbi in italiano come lingua seconda con particolare attenzione ai "riflessivi".
Fratter, Ivana
2015-01-01
Abstract
This research paper aims to test the plausibility of the Lexical Mapping Hypothesis of Processability Theory for Italian L2 according to its recent formulation (Pienemann, Di Biase, Kawaguchi 2005; Bettoni, Di Biase in press). In particular, we will test the implicationality of the three stages of the Lexical Mapping Hypothesis, later focusing our attention on the third stage of syntactic development, the stage of non-default mapping (NDF). For this stage, the research will focus on the study of «si-constructions» that require non-canonical mapping. Starting from the description of «si-constructions» according to the three structures of sentence representation (argument structure, functional structure and constituent structure) set out by Lexicon Functional Grammar (Bresnan 2001; Dalrymple 2001; Falk 2001), we will then proceed upon their classification on the basis of the type of mapping required (canonical vs non-canonical). The study is based on a corpus of Italian L2 learners made up of 24 adult learners with various L1s. With this paper we will demonstrate how the acquisition of the «si-constructions» does not happen in a uniform and simultaneous manner, but follows a sequence of acquisition determined by factors that relate to the nature of the topics of the verbal predicate and their mapping onto grammatical functions, and that also affect the pragmatic level of such constructions.File | Dimensione | Formato | |
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