La ricerca è incentrata su una tematica poco esplorata e contraddistinta da profonde discordanze della critica artistica. Abbiamo ricostruito il percorso della scuola attraverso una metodologia improntata su un approccio multiprospettico, analizzando il fenomeno artistico contestualizzato nella sua realtà sociale e culturale. Su tali basi ho attribuito alla scuola un'identità endogena ed autonoma, tenendo peraltro in considerazioni l’innegabile influenza che la cultura artistica europea ha avuto su quella eptanesiaca. Riconosciamo l’importante innovazione della scuola, ossia il primato di introdurre nel territorio ellenico la pittura profana, e di conseguenza riconosciamo il suo ruolo decisivo nella formazione della pittura neogreca. Inoltre i pittori della scuola eptanesiaca portarono a termine una profonda lacerazione con l’estetica bizantina, passando, pur in maniera graduale, dall’icona devozionale al quadro religioso, fatto che non si era mai verificato in un paese di rito ortodosso.
The research focuses on the Heptanese School of Greek art, a little explored topic, characterized by profound differences in the artistic critics. The path of the School is investigated by a method characterized on a multifaceted approach, analyzing the artistic phenomenon contextualized in its social and cultural environment. On this basis, while taking into consideration the undeniable influence of the European artistic culture, we find that the Heptanese School has had an autonomous and endogenous identity. The research reveals the important innovation of the school, first of all the primacy of introducing secular painting in the Hellenic territory, and thus recognizes its role in the formation of modern Greek taste. In addition, the painters of the Heptanese School borne a deep laceration in the Byzantine aesthetics, passing, though gradually, to a religious devotional icon, that had never occurred before in an Orthodox country.
LA SCUOLA PITTORICA IN EPTANESO E IL SUO RUOLO DECISIVO NELLA MODERNIZZAZIONE DELLA PITTURA IN GRECIA
RENTETZI, EFTHALIA
2012-01-01
Abstract
The research focuses on the Heptanese School of Greek art, a little explored topic, characterized by profound differences in the artistic critics. The path of the School is investigated by a method characterized on a multifaceted approach, analyzing the artistic phenomenon contextualized in its social and cultural environment. On this basis, while taking into consideration the undeniable influence of the European artistic culture, we find that the Heptanese School has had an autonomous and endogenous identity. The research reveals the important innovation of the school, first of all the primacy of introducing secular painting in the Hellenic territory, and thus recognizes its role in the formation of modern Greek taste. In addition, the painters of the Heptanese School borne a deep laceration in the Byzantine aesthetics, passing, though gradually, to a religious devotional icon, that had never occurred before in an Orthodox country.File | Dimensione | Formato | |
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