The article examines the relevance of objects as symbols of people's "being". The confusion of being and having, as an early and significant instance of a "society of the spectacle", is masterfully portrayed in 'Little Dorrit'. Dickens shows how commodities serve as the means of a self-fashioning 'being' which is nevertheless, and unfortunately, not just a mask but sometimes the actual new "subjectivity", all that there is and remains in a fully established society of the spectacle. In the article I argue that Dickens foresaw this development and reacted strongly against it, particularly in his book ‘Little Dorrit’. L'articolo esamina l'utilizzo precoce di un codice di cultura materiale che diventa cifra, per Dickens, di una malaise culturale dove sono gli oggetti a determinare l'essere più che il contrario. La crematistica dell'epoca e la sparizione dell'io in un universo oggettuale è pertanto fortemente criticato come asservimento dell'individualità ad un io sociale conformista e eterodiretto.

Material Culture as Society Informant: Prisons in Charles Dickens's Little Dorrit

BEZRUCKA, Yvonne
2007-01-01

Abstract

The article examines the relevance of objects as symbols of people's "being". The confusion of being and having, as an early and significant instance of a "society of the spectacle", is masterfully portrayed in 'Little Dorrit'. Dickens shows how commodities serve as the means of a self-fashioning 'being' which is nevertheless, and unfortunately, not just a mask but sometimes the actual new "subjectivity", all that there is and remains in a fully established society of the spectacle. In the article I argue that Dickens foresaw this development and reacted strongly against it, particularly in his book ‘Little Dorrit’. L'articolo esamina l'utilizzo precoce di un codice di cultura materiale che diventa cifra, per Dickens, di una malaise culturale dove sono gli oggetti a determinare l'essere più che il contrario. La crematistica dell'epoca e la sparizione dell'io in un universo oggettuale è pertanto fortemente criticato come asservimento dell'individualità ad un io sociale conformista e eterodiretto.
2007
Material culture; society of the spectacle; commodities; objects; being and having; epistemic prisons; things theory
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
YB Dickens.pdf

accesso aperto

Tipologia: Altro materiale allegato
Licenza: Dominio pubblico
Dimensione 1.2 MB
Formato Adobe PDF
1.2 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11562/317999
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact