The discourse on power and its legal forms finds highly effective expression in the iconography that expresses it, often better and more immediately than any verbal enunciation. There is therefore a need to increase jurists’ awareness of the importance of images, which give visibility to the concepts and values typical of a given legal experience. This, certainly not out of uncritical adherence to a fashion, in homage to the success of ‘visual history’ in recent decades, the result of the ‘visual turn’ that has certified the centrality of images in contemporary social life. The 19th century was a time of great transformations, which saw the emergence of a new political anthropology and, in parallel, a new legal experience and was also characterised by a specific iconographic heritage, destined to convey the sense of these novelties and to describe the specificity of modern society. The dimension of the juridical thus finds a not secondary means of expression in an iconographic arsenal built ad hoc to visually express, for all to see, the (new) founding juridical values of 19th century society.

Il discorso sul potere e le relative forme giuridiche trova espressione efficacissima nell’iconografia che lo esprime, sovente meglio e con maggior immediatezza di qualsiasi enunciazione verbale. Occorre, quindi, accrescere la consapevolezza dei giuristi dell’importanza delle immagini, che danno visibilità ai concetti e ai valori tipici di una determinata esperienza giuridica. Ciò, non certo per l’adesione acritica ad una moda, in omaggio al successo della visual history negli ultimi decenni, frutto del visual turn che ha certificato la centralità delle immagini nella vita sociale contemporanea. L’Ottocento è epoca di grandi trasformazioni, che vede l’affermarsi di una nuova antropologia politica e in parallelo di una nuova esperienza giuridica e si connota anche per uno specifico patrimonio iconografico, destinato a veicolare il senso di queste novità e a descrivere la specificità della società moderna. La dimensione del giuridico trova quindi un mezzo non secondario di espressione in un arsenale iconografico costruito ad hoc per esprimere visivamente, a pro di tutti, i (nuovi) valori giuridici fondativi della società ottocentesca.

A proposito di immagini e diritto. Un percorso tra 'visual culture' e storia giuridica

Rossi, Giovanni
2024-01-01

Abstract

The discourse on power and its legal forms finds highly effective expression in the iconography that expresses it, often better and more immediately than any verbal enunciation. There is therefore a need to increase jurists’ awareness of the importance of images, which give visibility to the concepts and values typical of a given legal experience. This, certainly not out of uncritical adherence to a fashion, in homage to the success of ‘visual history’ in recent decades, the result of the ‘visual turn’ that has certified the centrality of images in contemporary social life. The 19th century was a time of great transformations, which saw the emergence of a new political anthropology and, in parallel, a new legal experience and was also characterised by a specific iconographic heritage, destined to convey the sense of these novelties and to describe the specificity of modern society. The dimension of the juridical thus finds a not secondary means of expression in an iconographic arsenal built ad hoc to visually express, for all to see, the (new) founding juridical values of 19th century society.
2024
978-88-3379-685-7
Images and Law, Legal History, Iconography, Visual Turn, Visual History
immagini e diritto, storia del diritto, iconografia, visual turn, visual history
Il discorso sul potere e le relative forme giuridiche trova espressione efficacissima nell’iconografia che lo esprime, sovente meglio e con maggior immediatezza di qualsiasi enunciazione verbale. Occorre, quindi, accrescere la consapevolezza dei giuristi dell’importanza delle immagini, che danno visibilità ai concetti e ai valori tipici di una determinata esperienza giuridica. Ciò, non certo per l’adesione acritica ad una moda, in omaggio al successo della visual history negli ultimi decenni, frutto del visual turn che ha certificato la centralità delle immagini nella vita sociale contemporanea. L’Ottocento è epoca di grandi trasformazioni, che vede l’affermarsi di una nuova antropologia politica e in parallelo di una nuova esperienza giuridica e si connota anche per uno specifico patrimonio iconografico, destinato a veicolare il senso di queste novità e a descrivere la specificità della società moderna. La dimensione del giuridico trova quindi un mezzo non secondario di espressione in un arsenale iconografico costruito ad hoc per esprimere visivamente, a pro di tutti, i (nuovi) valori giuridici fondativi della società ottocentesca.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11562/1126150
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact