"Les Dieux ont soif" (1912) by Anatole France is the spectacular narration of the decline of an era. Terror rampages through the streets of Paris: a profane apocalypse undermines the solidity of the new institutions and deprives the Revolution of its first and foremost achievements. The certainty of law and the forms of trial are compromised by the spread of a delirious and distorted civicism. While the fury of blood obnubilates reason, the Revolutionary Tribunal makes havoc of justice. Through the ardent eyes of the novel’s protagonist, Evariste Gamelin, an artist by profession and a juror by fate, France describes and traverses the ferocious path of destruction of a project of social and political palingenesis that promised everything and seems to have lost it all. Through a narrative of extraordinary evocative capacity, the reader is immersed in the imaginative revisitation of a historical fragment that becomes timeless history. At a time when law is brutally silenced and courts systematically ignore the truth, hungry and monstrous gods demand the bodies of the innocent in holocaust.
"Les Dieux ont soif" (1912) di Anatole France è la spettacolare narrazione del tramonto di un’epoca. Il Terrore dilaga per le vie di Parigi: un’apocalisse profana mina la solidità delle nuove istituzioni e spoglia la Rivoluzione delle sue primitive conquiste. La certezza del diritto e le forme del processo sono compromessi dal diffondersi di un delirante e distorto civismo. Mentre il furore del sangue obnubila la ragione, il Tribunale rivoluzionario fa scempio della giustizia. Con lo sguardo ardente del protagonista del romanzo, Evariste Gamelin, artista per professione e giurato per sorte, France descrive e attraversa la feroce via della dissoluzione di un progetto di palingenesi sociale e politica che ha promesso tutto e che tutto sembra aver smarrito. Attraverso un racconto di straordinaria capacità evocativa, il lettore è calato nella rivisitazione immaginifica di un frammento storico che si fa storia senza tempo: nel momento in cui il diritto è brutalmente silenziato e il processo ignora sistematicamente la verità, divinità affamate e mostruose pretendono in olocausto i corpi degli innocenti.
Giudicare nel Terrore: "Les Dieux ont soif" (1912) di Anatole France
Cecilia Pedrazza Gorlero
2022-01-01
Abstract
"Les Dieux ont soif" (1912) by Anatole France is the spectacular narration of the decline of an era. Terror rampages through the streets of Paris: a profane apocalypse undermines the solidity of the new institutions and deprives the Revolution of its first and foremost achievements. The certainty of law and the forms of trial are compromised by the spread of a delirious and distorted civicism. While the fury of blood obnubilates reason, the Revolutionary Tribunal makes havoc of justice. Through the ardent eyes of the novel’s protagonist, Evariste Gamelin, an artist by profession and a juror by fate, France describes and traverses the ferocious path of destruction of a project of social and political palingenesis that promised everything and seems to have lost it all. Through a narrative of extraordinary evocative capacity, the reader is immersed in the imaginative revisitation of a historical fragment that becomes timeless history. At a time when law is brutally silenced and courts systematically ignore the truth, hungry and monstrous gods demand the bodies of the innocent in holocaust.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.