The book analyses for the first time the relationship of the recovery of the Antiquity in the most relevant art commissions in Verona between 1459 and 1517 to the needs of the local patrons. The re-elaboration of classical themes, although starting from Mantegna's example (supported in turn by a Venetian patron) possesses peculiar features, in that it takes inspiration from local sources (baesd upon archaelogical material found in the city), with civic goals (the self-celebration of the Verona élite)
Il volume analizza per la prima volta il rapporto tra il recupero dell'antico nei principali episodi artistici veronesi tra il 1459 e il 1517 e le ragioni della committenza: viene sottolineato come il confronto con i modelli classici a Verona, pur partendo dall'esempio di Mantegna e dalla committenza di un veneziano, venga recuperato in una chiave cittadina, sia nell'ispirazione delle fonti (basate su materiale archeologico locale), sia negli obiettivi (riconosciuti nell'autocelebrazione dell'élite veronese)
Elites e committenze a Verona. Il recupero dell'antico e la lezione di Mantegna
ZAMPERINI, Alessandra
2010-01-01
Abstract
The book analyses for the first time the relationship of the recovery of the Antiquity in the most relevant art commissions in Verona between 1459 and 1517 to the needs of the local patrons. The re-elaboration of classical themes, although starting from Mantegna's example (supported in turn by a Venetian patron) possesses peculiar features, in that it takes inspiration from local sources (baesd upon archaelogical material found in the city), with civic goals (the self-celebration of the Verona élite)File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2010_Elites_Mantegna.pdf
accesso aperto
Descrizione: ZAMPERINI A - Elites e commitenza
Tipologia:
Versione dell'editore
Licenza:
Accesso ristretto
Dimensione
6.12 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.12 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.