This volume offers a reflection on State secularism in Israel and Turkey, in the light of the mutual influence and interplay between Western legal traditions and religious practices. It highlights the adherence to Euro-Western models of secularism (as interpreted within the context of the political, social, and cultural factors unique to each nation), as well as the emergence of distinctive “narratives” and original systems of State-religion (and religious groups) relations. Firstly, the book investigates the concept of secularism, tracing its origins and evolution in the Euro-Western context to uncover consolidated dichotomies (religious/civil, secular/clerical, public/private, individual/collective), epistemological frameworks, and research methodologies within the Western tradition. The aim is to prevent an uncritical transposition and application of these concepts into non-Eurocentric legal and political systems. Second, the key characteristics of Jewish and Islamic religious traditions are examined, emphasising the communitarian paradigm through which these traditions shape public space and, specifically, the relationships with individuals, communities, and civil authorities. Finally, the book assesses through the lens of comparative law Israel’s and Turkey’s attitudes towards religion, as well as the practical solutions implemented for managing religious pluralism.
Il volume propone una riflessione in merito alla laicità dello Stato in Israele e in Turchia alla luce della dialettica tra le tradizioni giuridiche di matrice euro-occidentale e le tradizioni religiose che animano i due ordinamenti, avendo cura di evidenziare tanto l’adesione a modelli euro-occidentali di laicità, riletti alla luce delle variabili politiche, sociali e culturali che caratterizzano ciascuna realtà nazionale, quanto la creazione di “narrazioni” autonome, e sistemi originali di relazione tra Stato e religione (e confessioni religiose). In primo luogo, l’indagine si concentra sulla nozione di laicità, le sue origini e il suo sviluppo in ambito euro-occidentale, così da svelare le dicotomie (religioso/civile, laico/clericale, pubblico/privato, individuale/collettivo), le griglie epistemologiche e le metodologie di ricerca consolidate nella Western legal tradition, evitandone la trasposizione e applicazione acritica in contesti politico-giuridici non-eurocentrici. In secondo luogo, vengono delineati i tratti essenziali delle tradizioni religiose ebraica e islamica, con particolare attenzione allo studio del paradigma comunitario attraverso cui tali tradizioni costruiscono lo spazio pubblico e, in particolare, il rapporto con gli individui, la comunità e le autorità civili. Infine, si analizza, in chiave comparativa, l’attitudine dello Stato d’Israele e della Repubblica di Turchia nei confronti della religione e le soluzioni concrete adottate nella gestione del pluralismo religioso. Attingendo agli strumenti del diritto pubblico comparato e adottando un approccio interdisciplinare, la ricerca pone in evidenza le riletture della laicità dello Stato, della libertà religiosa, della tutela delle minoranze e del pluralismo da parte dei due ordinamenti oggetto di studio, evidenziandone le potenzialità, così come le profonde contraddizioni e criticità.
Laicità "non-occidentali". Tradizioni religiose e costruzione della sfera pubblica in Israele e Turchia.
Anna Parrilli
2025-01-01
Abstract
This volume offers a reflection on State secularism in Israel and Turkey, in the light of the mutual influence and interplay between Western legal traditions and religious practices. It highlights the adherence to Euro-Western models of secularism (as interpreted within the context of the political, social, and cultural factors unique to each nation), as well as the emergence of distinctive “narratives” and original systems of State-religion (and religious groups) relations. Firstly, the book investigates the concept of secularism, tracing its origins and evolution in the Euro-Western context to uncover consolidated dichotomies (religious/civil, secular/clerical, public/private, individual/collective), epistemological frameworks, and research methodologies within the Western tradition. The aim is to prevent an uncritical transposition and application of these concepts into non-Eurocentric legal and political systems. Second, the key characteristics of Jewish and Islamic religious traditions are examined, emphasising the communitarian paradigm through which these traditions shape public space and, specifically, the relationships with individuals, communities, and civil authorities. Finally, the book assesses through the lens of comparative law Israel’s and Turkey’s attitudes towards religion, as well as the practical solutions implemented for managing religious pluralism.File | Dimensione | Formato | |
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