Objectives. This paper aims to highlight the main tools used in transmedia storytelling to engage the public and to offer an efficacy solution of co-creation. Methodology. Through deep literature analysis we have summed the characteristics and demands of the new audience, and with it we have defined the effective traits of transmedia storytelling as communicative strategy. Findings. For each audience need we extrapolated a corresponding transmedia solution. Research limits. The needs of the new audience and determinants at the foundation of a transmedia communication project would need to be supported also with reference to empirical studies. Practical implications. Since the request to participate in the narrative has come to light, together with the transmedia capability of offering co-creation of it, the paper also outlines how this communication strategy could involve the audience in the process, creating self-brand connection. Originality of the study. The paper explicates a list of potentialities offered by transmedia storytelling to meet the needs of the new audience, with a focus on customer engagement through co-creation techniques.

Obiettivi. Il paper mira ad evidenziare quali strumenti del transmedia storytelling consentono di coinvolgere il pubblico e di rappresentare una efficace soluzione di co-creazione. Metodologia. Attraverso l’analisi della letteratura si sono delineate le principali caratteristiche della nuova audience e si sono evidenziati i tratti di efficacia del transmedia storytelling come strategia comunicativa. Risultati. È emersa la necessità della nuova audience di partecipare alle narrazioni e la rispondente capacità del transmedia storytelling di offrire l’opportunità di co-crearle. Limiti della ricerca. Le esigenze della nuova audience e le determinanti a fondamento di un progetto di comunicazione transmediale necessiterebbero di essere puntualizzate anche alla luce di studi empirici. Implicazioni pratiche. Questo tipo di comunicazione si rivela in grado di coinvolgere l’audience in un processo che genera valore in quanto lega il pubblico alla storia inducendolo ad instaurare una self-brand connection. Originalità del lavoro. Il lavoro esplicita una lista di potenzialità offerte dallo storytelling transmediale per rispondere alle esigenze del nuovo pubblico, con particolare attenzione al coinvolgimento del cliente attraverso tecniche di co-creazione.

Transmedia Storytelling: un efficace strumento di co-creazione

Castellani Paola
;
GIULIANI PAIARO, MICHELA
2017-01-01

Abstract

Objectives. This paper aims to highlight the main tools used in transmedia storytelling to engage the public and to offer an efficacy solution of co-creation. Methodology. Through deep literature analysis we have summed the characteristics and demands of the new audience, and with it we have defined the effective traits of transmedia storytelling as communicative strategy. Findings. For each audience need we extrapolated a corresponding transmedia solution. Research limits. The needs of the new audience and determinants at the foundation of a transmedia communication project would need to be supported also with reference to empirical studies. Practical implications. Since the request to participate in the narrative has come to light, together with the transmedia capability of offering co-creation of it, the paper also outlines how this communication strategy could involve the audience in the process, creating self-brand connection. Originality of the study. The paper explicates a list of potentialities offered by transmedia storytelling to meet the needs of the new audience, with a focus on customer engagement through co-creation techniques.
2017
transmedia storytelling
participatory culture
new audience
co-creating narratives
audience engagement
productive public value
Obiettivi. Il paper mira ad evidenziare quali strumenti del transmedia storytelling consentono di coinvolgere il pubblico e di rappresentare una efficace soluzione di co-creazione. Metodologia. Attraverso l’analisi della letteratura si sono delineate le principali caratteristiche della nuova audience e si sono evidenziati i tratti di efficacia del transmedia storytelling come strategia comunicativa. Risultati. È emersa la necessità della nuova audience di partecipare alle narrazioni e la rispondente capacità del transmedia storytelling di offrire l’opportunità di co-crearle. Limiti della ricerca. Le esigenze della nuova audience e le determinanti a fondamento di un progetto di comunicazione transmediale necessiterebbero di essere puntualizzate anche alla luce di studi empirici. Implicazioni pratiche. Questo tipo di comunicazione si rivela in grado di coinvolgere l’audience in un processo che genera valore in quanto lega il pubblico alla storia inducendolo ad instaurare una self-brand connection. Originalità del lavoro. Il lavoro esplicita una lista di potenzialità offerte dallo storytelling transmediale per rispondere alle esigenze del nuovo pubblico, con particolare attenzione al coinvolgimento del cliente attraverso tecniche di co-creazione.
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