The paper targets the lack of conceptual and empiric research of reciprocity in the field of work-based training by exploring theoretical and conceptual aspects of reciprocity in the institutional and educational-didactic relationships of work-based learning and by analysing the features of reciprocity in these relationships in the different institutional types of work-based vocational education and training. There are distinguished specificities of the reciprocity in the relationships between institutions, stakeholders, and persons involved in the design and provision of work-based training. The features of this reciprocity in the traditional on-the-job training (OJT), “dual” work-based training and emerging work-based training are analysed. This analysis reveals that the intensity and volume of existing settings of inter-institutional cooperation and social dialogue in the field of work-based VET shape the mutual reciprocity relations between the institutions and stakeholders and create the institutional and socio-economic environment for the development of reciprocity in the educational relationships between trainers and apprentices.

Il documento sottolinea la mancanza di ricerca concettuale ed empirica sulla reciprocità nel campo della formazione basata sul lavoro, esplorando gli aspetti teorici e concettuali della reciprocità nelle relazioni istituzionali ed educativo-didattiche di apprendimento basato sul lavoro e analizzando le caratteristiche di reciprocità tra questi rapporti nelle diverse tipologie istituzionali di formazione professionale. L’articolo individua le specificità della reciprocità nei rapporti tra istituzioni, parti interessate e persone coinvolte nella progettazione e implementazione di formazione basata sul lavoro. Vengono analizzate le caratteristiche di questa reciprocità nella tradizionale formazione sul posto di lavoro (On the Job Training), nel sistema “duale” di formazione basata sul lavoro e nelle forme emergenti di formazione basata sul lavoro. Questa analisi rivela che l’intensità, il volume di cooperazione interistituzionale e il dialogo sociale nel campo della formazione professionale basato sul lavoro modellano i rapporti di reciprocità tra le istituzioni e le parti interessate e creano il contesto istituzionale e socio-economico per lo sviluppo della reciprocità nelle relazioni educative tra i formatori e gli apprendisti.

Reciprocity relationships in work-based training: implications for VET policy and didactics

TACCONI, Giuseppe;
2016-01-01

Abstract

The paper targets the lack of conceptual and empiric research of reciprocity in the field of work-based training by exploring theoretical and conceptual aspects of reciprocity in the institutional and educational-didactic relationships of work-based learning and by analysing the features of reciprocity in these relationships in the different institutional types of work-based vocational education and training. There are distinguished specificities of the reciprocity in the relationships between institutions, stakeholders, and persons involved in the design and provision of work-based training. The features of this reciprocity in the traditional on-the-job training (OJT), “dual” work-based training and emerging work-based training are analysed. This analysis reveals that the intensity and volume of existing settings of inter-institutional cooperation and social dialogue in the field of work-based VET shape the mutual reciprocity relations between the institutions and stakeholders and create the institutional and socio-economic environment for the development of reciprocity in the educational relationships between trainers and apprentices.
2016
Vocational Education and Training (VET)
Apprenticeship
Work-based learning
Reciprocity
Il documento sottolinea la mancanza di ricerca concettuale ed empirica sulla reciprocità nel campo della formazione basata sul lavoro, esplorando gli aspetti teorici e concettuali della reciprocità nelle relazioni istituzionali ed educativo-didattiche di apprendimento basato sul lavoro e analizzando le caratteristiche di reciprocità tra questi rapporti nelle diverse tipologie istituzionali di formazione professionale. L’articolo individua le specificità della reciprocità nei rapporti tra istituzioni, parti interessate e persone coinvolte nella progettazione e implementazione di formazione basata sul lavoro. Vengono analizzate le caratteristiche di questa reciprocità nella tradizionale formazione sul posto di lavoro (On the Job Training), nel sistema “duale” di formazione basata sul lavoro e nelle forme emergenti di formazione basata sul lavoro. Questa analisi rivela che l’intensità, il volume di cooperazione interistituzionale e il dialogo sociale nel campo della formazione professionale basato sul lavoro modellano i rapporti di reciprocità tra le istituzioni e le parti interessate e creano il contesto istituzionale e socio-economico per lo sviluppo della reciprocità nelle relazioni educative tra i formatori e gli apprendisti.
Gegenstand dieses Artikels ist das Fehlen theoretischer und empirischer Reprozitäts-Forschungsansätze im Bereich der Berufsausbildung. Dabei sollen theoretische und konzeptuelle Aspekte der Reziprozität im Bereich der institutionellen Berufsausbildung bzw. -didaktik sowie Reziprozitätsmerkmale derselben Beziehungen in den verschiedenen Typen der institutionellen Berufsausbildung und -didaktik (VET) untersucht werden. Die Reziprozität der Beziehungen zwischen den Institutionen, Interessenvertreter und Personen, die am Konzept und an der Bereitstellung der Berufsausbildung beteiligt sind, weist kennzeichnende Merkmale auf. Es werden die Reziprozitätseigenschaften in der traditionellen Open-job-Ausbildung (OJT), in der dualen und in der Berufsausbildung neuer Art untersucht. Die Untersuchung zeigte, dass die Intensität und die Grösse der bestehenden inter-institutionellen Kooperation sowie der soziale Austausch auf dem Gebiet der berufsbezogenen VET die Reziprozitätsbeziehungen zwischen Institutionen und beteiligten Akteuren massgeblich bestimmt und die für die Reziprozität wischen Lehrkräften und Schülern nötigen institutionellen und sozioökonomischen Bedingungen schaffen.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11562/956672
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact