In Italia, si sta osservando oggi un fenomeno che riguarda l’evoluzione di una forma organizzativa che sembra capace di ottimizzare i processi attraverso caratteristiche quali la flessibilità e la dinamicità che il mondo del lavoro richiede oggi, e che risulta di particolare interesse perché considerato sia un meccanismo nella creazione di occupazione sia un motore della crescita economica di un paese (Hormiga, Batista- Canino, Sánchez-Medina, 2011). L’evoluzione delle start-up e il fiorire di organizzazioni con questa formula di avvio d’impresa è, quindi, un fenomeno tutto da indagare. Con la presente ricerca, in particolare, si desidera osservare la correlazione tra variabili anagrafiche, il clima di innovazione nel team, la creatività, il work engagement, l’effectual reasoning (Sarasvathy 2001) tra i componenti delle imprese innovative.
In Italy, the start-up phenomenon has blossom recently: we observe the evolution of a new organizational form caracterized by flexibility and dynanism, required by today organizational world. Despite of the current crisis, this can be understood as a mechanism to create jobs and an engine of economic growth of a country (Hormiga, Batista-Canino, Sánchez-Medina, 2011). The evolution of the start-up phenomenon, therefore, need to be investigated, especially by psychologists which focused on organizations.The aim of the research project is, through qualitative and quantitative analysis, to explore the phenomenon and its protagonists, investigating their characteristics and the relevance of variables teamwork-related, work engagement, creativity and effectual reasoning (Sarasvathy, 2001).
QUANDO L’IDEA SI FA ORGANIZZAZIONE: INDAGINE DI COSTRUTTI PSICOLOGICI NELLA START-UP
Pinato, Silvia
2014-01-01
Abstract
In Italy, the start-up phenomenon has blossom recently: we observe the evolution of a new organizational form caracterized by flexibility and dynanism, required by today organizational world. Despite of the current crisis, this can be understood as a mechanism to create jobs and an engine of economic growth of a country (Hormiga, Batista-Canino, Sánchez-Medina, 2011). The evolution of the start-up phenomenon, therefore, need to be investigated, especially by psychologists which focused on organizations.The aim of the research project is, through qualitative and quantitative analysis, to explore the phenomenon and its protagonists, investigating their characteristics and the relevance of variables teamwork-related, work engagement, creativity and effectual reasoning (Sarasvathy, 2001).File | Dimensione | Formato | |
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